FIRMA GAMET BEARINGS

Firma Gamet Bearings produkuje precyzyjne łożyska stożkowe już od ponad czterdziestu lat w fabryce w Colchester ( Wielka Brytania).
Pierwotnym celem powstania firmy gamet było serwisowanie obrabiarek przemysłowych, ale obecnie ze względu na zapotrzebowanie rynku gamet rozszerzył zasięg działania na inne sektory przemysłu takie jak: nakładanie powłok np. emulsji fotograficznych, materiałów samoprzylepnych, poligrafia, przemysł opakowaniowy.
Ciągłe inwestycje w nowy park maszynowy i technologie zapewniają firmie gamet utrzymanie opinii producenta wysokiej jakości łożysk precyzyjnych.

 
 
PRZYGOTOWANIE
I MONTAŻ ŁOŻYSK

Po kontroli jakości łozyska gamet są konserwowane w oleju anty- korozyjnym ( za wyjątkiem łożysk wstępnie smarowanych smarem). Oryginalnie łożyska są pakowane w grube, zgrzewane torebki z folii PCV, a następnie w indywidualne kartoniki. Tak zapakowane łożyska mogą być przechowywane przez długi czas w suchym miejscu , nie narażonym na wysokie temperatury.


Montaż powinien byc przeprowadzany w czystych, suchych warunkach, miejscu wolnym od kurzu, z dala od miejśc obróbki skrawaniem lub innych procesów wytwarzających wióry lub zapylenie.
Zaleca sie staranne przestudiowanie rysunków i instrukcji montażowych celem ustalenia prawidłowej kolejności montażu.


Wszystkie potrzebne części, narzędzia i wyposażenie powinny być dostępne przed montażem. Każdy element wrzeciennika (oprawa, wał,itd) muszą być starannie umyte i sprawdzone czy nie mają zadziorów.Tolerancje wymiarowe i kształtu wszystkich elementow wspołpracujących z łożyskiem muszą być zachowane jako, że optymalna praca łożyska może być osiągnięta tylko przy zachowaniu zalecanych tolerancji zabudowy. Łożyska powinny pozostać w oryginalnym opakowaniu tak długo jak to możliwe przed montażem , aby uniknąc ryzyka zanieczyszczenia łozysk. Kiedykolwiek jest to możliwe łożyska powinny być montowane na wałku w pozycji pionowej.


Bardzo ważny jest wybór prawidłowej metody montażu i użycie odpowiednich narzędzi.
Pierścienie wewnętrzne powinny być podgrzane, aby roszerzyły się wystarczająco do swobodnego założenia na wał. Nigdy nie należy próbować montować zimnego ( nie podgrzanego) pierścienia wewnętrznego, jako,że zacisk pierścienia wewnętrzego na wałku utrudnia ich poślizg i jakiekolwiek bezpośrednie uderzenia przy montażu spowodują uszkodzenia elementow tocznych i bieżni. Grzanie łożysk powinno byc przeprowadzane przy użyciu nagrzewnic indukcyjnych , najodpowiedniejszych przy smarowaniu łożysk smarem stałym, a grzanie w kąpieli olejowej jest najodpowiedniejsze dla łożysk smarowanych olejowo.Pod żadnym pozorem łożysk wstępnie nasmarowanych smarem stałym nie należy grzać w kąpieli olejowej jako, że może nastąpić zanieczyszczenie smaru.Temperatura wymagana do wystarczającego rozszerzenia pierścienia wewnętrznego do zamontowania na wałku zależy od rozmiaru i typu łożyska, ale 70°C jest wystarczające dla większości zastosowań.Specjalną uwagę należy zwrócić przy zaciskaniu łożyska, zapewniając, że każdy z elementow tocznych układa się równomiernie .Osiąga się to poprzez cykliczne pokręcanie łożyskiem/wałem w czasie zaciskania łożyska.

Nietypowe przypadki montażu prosimy konsultować z naszą firmą.

 
    SMAROWANIE

Lozyska musza byc prawidlowo smarowane, aby zredukowac tarcie pomiedzy elementami tocznymi i biezniami. Smarowanie minimalizuje zuzycie i chroni powierzchnie biezni przed korozja. Wybór odpowiedniego srodka smarnego i metody smarowania jest bardzo wazny i zalezy od warunków pracy ( temperatury,predkosci, obciazenia, srodowiska). Dostepna szeroka paleta smarow i olejów zapewnia wlasciwy wybór do wszystkich zastosowan.

SMAROWANIE OLEJOWE

Smarowanie olejowe jest zwykle stosowane przy większych prędkościach roboczych ,przy których jest wymagane bardziej efektywne rozpraszanie ciepła. Wybór właściwej lepkości oleju jest ważny do optymalizacji żywotności i poprawności pracy łożyska i elementów współpracujących. Stanowczo zalecane jest filtrowanie oleju jako, że zanieczyszczony olej skraca żywotność łożyska i pogarsza jego pracę. Zaleca się regularne sprawdzanie oleju i filtrów i wymanę kiedy tylko jest to konieczne. Katalogowe dopuszczalne prędkości obrotowe są podane dla smarowania olejowego.


 
DOKŁADNOŚĆ

Lozyska gamet sa dostepne w nastepujacych klasach dokladnosci wykonania:

Klasa
Srednica
Prefix
dokładności zewnętrzna oznaczenia
Standard 0.0015mm Brak
‘Q’ 0.0010mm ‘Q’
‘QK’ 0.0005mm ‘QK’

W wyższych klasach dokładności zmniejszone jest bicie promieniowe i tolerancja okrągłości.

Firma gamet Bearings oferuje pełen serwis w zakresie projektowania i wyprodukowania łożysk stożkowych specjalnych do szczególnych zastosowań.Z miłą satysfakcją firma gamet Bearings oferuje swoje doświadczenie i wiedzę techniczną , aby pomoc Państwu w opracowaniu najlepszych rozwiązań przy maksymalnej optymalizacji kosztów we wszystkich niestandardowych zastosowaniach.

  SMAROWANIE SMAREM STAŁYM

Smarowanie smarem stałym jest uproszczonym i oszczędnym rodzajem smarowania jako,że środek smarny jest łatwiej utrzymywany w łożysku. Ten rodzaj smarowania eliminuje konieczność stosowania skomplikowanego i kosztownego systemu doprowadzania i odprowadzania środka smarnego. Ważnym jest uszczelnienie łozyska, aby wyeliminować możliwość wniknięcia zanieczyszczeń oraz utrzymać smar w obrębie łożyska.
Dopuszczalna prędkość obrotowa może być zredukowana przy smarowaniu smarem stałym.Jeśli planowane jest zastosowanie smarowania smarem stałym zalecenia odnośnie dopuszczalnej prędkości smarowania w tych warunkach mogą być podane po konsultacji z działem technicznym gamet.
Firma gamet Bearings oferuje możliwość dostawy wstępnie nasmarowanego smarem łożyska zgodnie z indywidualnymi wymaganiami.

DOCIERANIE ŁOŻYSK

Po montażu łożyska wymagają dotarcia, a właściwe ułożenie powierzchni współpracujących zapewni optymalna pracę. Jest to tym bardziej konieczne jeśli stosuje się smarowanie smarem stałym i wtedy wymagany jest odpowiedni czas docierania konieczny do równomiernego rozprowadzenia smaru w łożysku. Jeśli jest to zaniedbywane temperatura może gwałtownie wzrosnąć powodując lokalne przegrzania i braki w smarowaniu co może prowadzić do wstępnych uszkodzeń łożysk lub pogorszyć pracę wrzeciona. Firma gamet Bearings oferuje w tym zakresie porady stosowne do indywidulanych zastosowań.

 
    CZĘŚCI ŁOŻYSK STOŻKOWYCH GAMET

Lozyska stozkowe gamet skladaja sie z czterech podstawowych elementów: pierscienia wewnetrznego (cone), pierscienia zewnetrznego (cup), waleczków stozkowych i koszyka. Pierscien wewnetrzny, waleczki i koszyk tworza zespól pierscienia wewnetrznego osobny do pierscienia zewnetrznego.

 
  ZASADY KONSTRUKCJI ŁOŻYSK STOŻKOWYCH

Geometria łożysk stożkowych ma kilka unikalnych zalet: najważniejszą zaletą jest liniowy kontakt wałeczka i bieżni zwiększający nośność i sztywność łożyska. Ponieważ tworzące powierzchni stożkowych przecinają się w jednym punkcjie to zgodnie z zasadami geometrii konstrukcja łożyska stożkowego zapewnia rzeczywisty ruch odtaczania wałeczków po bieżniach w każdym punkcie wzdłuż powierzchni wałeczka (patrz Rys.1).Dodatkowo konstrukcja stożkowa umożliwia łączne przenoszenie obciążeń osiowych i promieniowych. Niewielka siła osadzania (x) wałeczka dociska go do obrzeża pierścienia wewnętrznego, zapobiegającego również jego wichrowaniu.Patrz Rys.2

INNE SPECYFICZNE CECHY ŁOŻYSK STOŻKOWYCH GAMET:

Wysoka dokładność - łożyska gamet są produkowane tylko w wysokich klasach dokładności
Wałeczki drążone- polepszają przepływ środka smarnego przez łożysko poprawiając jego chłodzenie
Tolerancja okrągłości i kalibracja wałeczków- zawężona toleracja okrągłości zapewnia równomierne rozłożenie nacisków wzdłuż łożyska i wpływa na podwyższenie wypadkowej dokładności łożyska. Wałeczki prod.gamet są szlifowane do osiągnięcia niemal idealnej okrągłości,a następnie są kalibrowane w grupy selekcyjne.
Koszyk łożyskowy- ma mały współczynnik tarcia.Jest prowadzony na pierścieniu wewnętrznym celem lepszego ustawienia promieniowego i jest zaprojektowany, aby umożliwić prawidłowy dopływ oleju do bieżni i wspomagać smarowanie. Konstrukcja koszyka umożliwia przepływ części oleju smarująego przez środek drążonych wałczków tocznych. W zależności od prędkości obrotowej może być zastosowane smarowanie smarem stałym zamiast smarowania olejowego.

 
  LOZYSKA STOZKOWE 1-RZEDOWE
   
 
TOLERANCJA ŚREDNICY ZEWNĘTRZNEJ WAŁKA
 
Srednica wewnetrzna lozyska
Tolerancja średnicy wewnętrznej łożyska
Tolerancja średnicy zewnętrznej wałka
Pasowanie
od (mm)
do (mm)
µm
µm
µm
25
180
0
+15
15T
+5
+10
5T
+180
506
0
+25
25T
+10
+15
5T
 
T = Pasowanie ciasne
   
 
TOLERANCJE OTWORU GNIAZDA - DLA ŁOŻYSK 1-RZĘDOWYCH I ŁOŻYSK 1-RZĘDOWYCH Z KOŁNIERZEM TYPU C
 
Srednica zewnetrzna lozyska
Tolerancja średnicy wewnętrznej łożyska
Tolerancja średnicy zewnętrznej łożyska
Pasowanie
od (mm)
do (mm)
µm
µm
µm
52
260
+5
-15
20T
0
-5
5T
+260
636
+10
-15
25T
0
-5
5T
 
T = Pasowanie ciasne
   
 
TOLERANCJE OTWORU GNIAZDA DLA ŁOŻYSK TYPU H, G i P
 
Srednica zewnetrzna lozyska
Tolerancja średnicy wewnętrznej łożyska
Tolerancja średnicy zewnętrznej łożyska
Pasowanie
od (mm)
do (mm)
µm
µm
µm
25
180
0
+10
5L
+5
+20
20L
+180
506
0
+15
5L
+10
+25
25T
 
L = Pasowanie luźne
   
 
BICIE MAKSYMALNE KOMPLETNEGO ŁOŻYSKA
Srednica wewnetrzna lozyska
A - Pierścień wewnętrzny
B - Pierścień zewnętrzny
C - Tolerancja rozstawu
czół oporowych pierścieni
zewn. i wewn.
od (mm)
do (mm)
µm
µm
µm
25
180
1,5
3,0
3,0
+180
506
4,0
6,0
8,0
         
   
    LOZYSKA STOZKOWE 1-RZEDOWE

Lozysko stozkowe 1-rzedowe moze byc uzyte od lekko do srednio obciazonych zastosowaniach i zapewnia proste to medium loaded applications, and provides a simple, oszczedne lozyskowanie.

ZALETY

• Zaprojektowane i produkowane w Wielkiej Brytanii przez swiatowego lidera producentów lozysk precyzyjnych
• Tolerancja bicia srednicy wewnetrznej lozyska miesci sie w zakresie od 0,5 do 1,5 mikrona
• Pelny zakres wymiarów od 25mm srednicy walu wzwyz
• Jakosc zgodna z norma ISO 9000
• Wysokiej jakosci materialy lozysk
• Specjalistyczna konstrukcja i dostepny serwis zaspokoi Panstwa indywidualne wymagania
• Konkurencyjne terminy dostaw lozysk wiekszosci rozmiarów lozysk

       
   

Lozyska stozkowe 1-rzedowe z kolniezem latwo montuje sie w roztaczanych gniazdach oprawy zachowujac wysoka dokladnosc.

ZALETY

• Zaprojektowane i produkowane w Wielkiej Brytanii przez swiatowego lidera producentów lozysk precyzyjnych
• Tolerancja bicia srednicy wewnetrznej lozyska miesci sie w zakresie od 0,5 do 1,5 mikrona
• Pelny zakres wymiarów od 25mm srednicy walu wzwyz
• Jakosc zgodna z norma ISO 9000
• Wysokiej jakosci materialy lozysk

       
   

To łożysko 1-rzędowe ma wydłużony pierścień zewnętrzny z umieszczonymi osiowo sprężynami.Jest ono montowane w zestawie z przednim łożyskiem 1-rzędowym lub 2-rzędowym. Jako, że pierścien zewnętrzny może swobodnie przesuwać się w gnieździe siła sprężyn zapewnia stałe napięcie wstępne łożysk w rożnych temperaturach niezależnie od rozszerzalności cieplnej materiałów węzła łożyskowego.

ZALETY

• Specjalistyczna konstrukcja i dostepny serwis zaspokoi Panstwa indywidualne wymagania
• Konkurencyjne terminy dostaw lozysk wiekszosci rozmiarów lozysk

x
 
   
LOZYSKA STOZKOWE 2-RZEDOWE

Lozyska stozkowe 2-rzedowe maja prawie dwukrotnie wieksza nosnosc w stosunku do lozysk stozkowych 1-rzedowych i dlatego sa stosowane w bardziej obciazonych aplikacjach.

Cylindryczna powierzchnia zewnętrzna łożysk typu G zapewnia stosowanie ich jako łożysk nieustalonych, umożliwiających ich przesuw w warunkach cieplnej rozszerzalności materiałów.Mogą one zastąpić typ P łożysk stożkowych 1-rzędowych ze sprężynami (nieustalonych) w zastosowaniach gdzie jest wymagana większa nośnośc łożysk.

Lozyska typu G moga byc zamontowane jako lozyska typu GE z nastawialnym napieciem/luzem wstepnym , stozkowe 2-rzedowe. Osiaga sie to poprzez wstawienie pierscienia dystansowego pomiedzy pierscienie wewnetrzne. Pierscien dystansowy umozliwia zamontowanie lozyska z luzem lub zaciskiem wstepnym. Wybór wariantu zacisku lub luzu wstepnego zalerzy od kliku parametrów takich jak predkosc, rodzaj smarowania i obciazenie robocze. Szerokosc pierscienia dystansowego jest ustalana indywidualnie przed wysylka lozyska. Bardziej szczególowe dane sa dostepne po konsultacji z firma gamet Bearings.

 
   

Lozyska stozkowe 2-rzedowe typu H maja kolnierz na pierscieniu zewnetrznym umozliwiajacy osiowe ustalenie lozyska.Upraszcza to obróbke gniazda lozyska i konstrukcje wezla lozyskowego.

Lozyska stozkowe 2-rzedowe z kolnierzem typu H moga byc zamontowane jako lozyska typu HE z nastawialnym napieciem/luzem wstepnym Osiaga sie to poprzez wstawienie pierscienia dystansowego pomiedzy pierscienie wewnetrzne. Pierscien dystansowy umozliwia zamontowanie lozyska z luzem lub zaciskiem wstepnym. Wybór wariantu zacisku lub luzu wstepnego zalerzy od kliku parametrów takich jak predkosc, rodzaj smarowania i obciazenie robocze. Szerokosc pierscienia dystansowego jest ustalana indywidualnie przed wysylka lozyska. Bardziej szczególowe dane sa dostepne po konsultacji z firma gamet Bearings.